×

Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich

Ostatni weekend spędziliśmy w górach. W ubiegłym roku o tej samej porze wędrowaliśmy po bieszczadzkich połoninach, a tym razem wspólnie z Julciem odkrywaliśmy Karkonosze. Wyjechaliśmy tylko na cztery dni, a udało nam się zobaczyć dużo więcej, niż planowaliśmy.
Już pierwszego dnia, po drodze do Piechowic, odwiedziliśmy jedno z najpiękniejszych miejsc na Dolnym Śląsku - Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich. Cztery jeziorka: Żółte, Purpurowe, Turkusowe i Zielone są to niewielkie stawy znajdujące się u podnóża Wielkiej Kopy w Rudawskim Parku Krajobrazowym, które swój kolor zawdzięczają występującym w podłożu związkom chemicznym i nieocenionej przyrodzie.

Żeby zobaczyć wszystkie jeziorka potrzeba około dwóch godzin, a wędrując z dzieckiem, odpoczywając i robiąc zdjęcia - nawet trzech, czterech.
Trasa "Zielonym szlakiem przez Kolorowe Jeziorka" od parkingu przy leśnej bramie do ostatniego jeziorka wynosi około 3 km, a przewyższenie około 200 m. Wędrówka tą drogą nie jest wymagająca, ale momentami jest stromo, z ziemi wystają korzenie, są duże nierówności terenu. Jeśli chcecie zobaczyć Kolorowe Jeziorka z niemowlakiem, zamieńcie wózek na chustę lub nosidło.

Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich

Samochód zostawiliśmy na parkingu, tuż przy samej bramie do parku. Dostaliśmy tu mapę, którą od razu przejął Julek i jak najlepszy przewodnik poprowadził nas do jeziorek.

Żółte Jeziorko
Do pierwszego żółtego jeziorka dochodzimy bardzo szybko, bo po jakiś 5 minutach od przekroczenia bramy parku.W rzeczywistości nie jest ono żółte, a bardziej brązowo-zielone.To pierwsze jeziorko nie zrobiło na nas dużego wrażenia, a podobno powinniśmy się cieszyć, że udało nam się  je zobaczyć. Podobno i żółty i zielony staw okresowo zasychają, dlatego czujemy się wyróżnieni ponieważ mogliśmy zobaczyć wszystkie cztery jeziorka.

Purpurowe Jeziorko
Bardzo blisko żółtego jeziorka znajduje się purpurowe jeziorko, które ma ponad 400 metrów długości i około 100 metrów szerokości.To największe z wszystkich czterech jezior i jest wyjątkowe, bo dzięki związkom żelaza i siarki mieni się najróżniejszymi odcieniami czerwieni, zieleni, a w niektórych miejscach również fioletu.
Przy jeziorku znajduje się grota, która budzi ciekawość szczególnie najmłodszych turystów i ławeczka, na której można odpocząć i podziwiać widoki.

Błękitne Jeziorko
Nie da się ukryć, że najbardziej zjawiskowe jest jeziorko błękitne, do którego doszliśmy w około 20 minut. Kolor wody jest cudowny - błękitny, szmaragdowy, turkusowy, co zawdzięcza zawartości zawiązków miedzi. Przy jeziorku są ławki i stoliki, jest plaża, a wokół las, zieleń, skały i pagórki. Widok jest niesamowity!

Zielone Jeziorko
Ostatnie zielone jeziorko to taka sadzawka, dla nas nic specjalnego. Do jeziorka trzeba podejść spory kawałek i praktycznie cały czas pod górę. Mijający nas turyści mówili, że nie ma po co dalej iść, ale nie wróciliśmy do samochodu. Postanowiliśmy zobaczyć tę dużą kałużę :)
Wiem, że gdybyśmy zrezygnowali z podejścia do tego ostatniego stawu, to pewnie później byśmy żałowali, że go nie zobaczyliśmy, dlatego uważam, że warto odrobinę się wysilić i zobaczyć zielony staw, nawet jeśli widok nas rozczaruje.

Kolorowe Jeziorka w Rudawach Janowickich - informacje praktyczne:

• Kolorowe Jeziorka znajdują się w powiecie kamiennogórskim, w pobliżu wsi Wieściszowice,
  • Można je odwiedzać przez cały rok, a wstęp jest bezpłatny,
  • Parking, z którego najszybciej można dojść do jeziorek znajduje się zaraz przy bramie do Rudawskiego Parku Krajobrazowego i kosztuje 10 zł (samochód osobowy),
  • Przy Purpurowym Jeziorku można wynająć stanowisko grillowe - kosztuje 10 zł.

1. Bardzo fajne miejsce. Wpisuję na listę miejsc do zobaczenia :) Dzięki!

2. Bardzo ciekawe miejsce. Z przyjemnością bym się tam wybrała :)

3. Słyszałam o tych jeziorkach. Planujemy się tam wybrać. Super, że trafiłam na Twój post <3

4. Ale mega! Uwielbiam takie miejscówki! :)

5. Gdzieś kiedyś obiło mi się o uszy ale ....nie spodziewałam się,że tam tak pięknie- cudne zdjęcia:)

6. Świetne miejsce, wybieram się tam właśnie żeby na własne oczy sprawdzić czy faktycznie są takie super :)

7. Świetnie wyglądają te zdjęcia, a jeziorka są zjawiskowe. Nawet nie wiedziałam, że mamy w Polsce takie cuda. Także dziękuję Ci za ten wpis. Pozdrawiam, Asia

8. Fantastyczne te jeziorka! Ja jestem z Podhala i dużo chodzę tu po górach (Gorce, Pieniny, Tatry), ale w te wakacje planuję też Karkonosze, więc zapisuje sobie to miejsce! :)

9. Wygląda jakbyście byli w bajce :) Piękne widoki, muszę koniecznie pomyśleć o wycieczce w te strony :)

10. Ciekawe, że w zależności od składu gleb woda może mieć tyle kolorów!

11. Sympatyczne miejsce, świetne do wspólnego spędzenia czasu z rodziną, coś dla nas. :)

12. Piękne zdjecia i piękne miejsce. Chętnie wybrałabym się na taką wycieczkę

13. Uwielbiamy to miejsce! Kolory są piękne, podobnie jak i cała okolica :) Idealna miejscówka na rodzinną wyprawę :)

14. Bardzo fajne miejsce. Okres studiów spędziłam w Szczecinie i byłam dość częstym gościem nad brzegiem takiego kolorowego jeziora.

15. Piękne kolory tych jeziorek. Musimy tam kiedyś pojechać.

16. Bardzo malowniczo wyglądają te jeziorka. Świetne miejsce na spacer.

17. O kurczę, pierwszy raz to widzę! Te jeziorka wprowadzają na Waszych zdjęciach wręcz bajkowy klimat! :D Co prawda z tego, co mi pokazuje mapa daleko mam do Rudaw Janowickich, ale jeszcze nie planowałam letniego urlopu, więc może w góry? :)

18. Bardzo mi się podoba to miejsce i chętnie bym się tam wybrała :)

19. Byłam,widziałam,niedaleko mieszkam.
    Super miejsce do zwiedzenia praktycznie o każdej porze roku.
    Pozdrawiam-)
    Irena-Hooltaye w podróży

20. Jeziorko niebieskie rzeczywiście prezentuje się najlepiej! Fajny wypad na jakiś weekendowy dzień

21. O kolorowych jeziorach w Rudawach nie wiedziałem. Znałem jedynie te kolorowe z Łuku Mużakowskiego. Kolejny punkt do odwiedzin a tymczasem zapraszam wszystkich do siebie:

22. Trzeba korzystać póki pogoda dopisuje, bardzo ładne widoki.